Sunday, May 10, 2009

21/4 - SIGØYNERNES TID

Litt av tanken her er også at en film gir tanker om mulige retninger jeg kan gå videre i. Jeg vet at Capone på ain'titcoolnews gjorde noe lignende for et år siden, men han var nok litt mer systematisk. Jeg ser det som er på listen eller det som faller meg inn. Så kan jeg trekke linjer her.




Jeg tror vi kan si at det startet 21/4-09 med


SIGØYNERNES TID. Jeg hadde sett lite film den måneden og tenkte det var på tide å få noen opplevelser (i to sanser) igjen. Kusturica var valuta for pengene. Den var veldig lang, og jeg likte den første delen best. På begynnelsen panorerer kameraet gjennom en støvete landsby, dveler litt ved en person, før den går over til noen andre, og i samme tagning ender ved den første personen. Slik ble jeg revet med fra første stund. Hovedpersonen Perhan får en kalkun av bestemora si, og den blir hans faste følgesvenn, men det går ikke lang tid før den putrer i gryta, lagt der av en sulten stefar som like etter på oppfinnsomt vis bruker bilen og litt tau over strømledningene for å heise opp hele huset de bor i for å få bestemor til å fortelle hvor hun har gjemt pengene sine. Absurd, morsomt og tragisk. De mest minneverdige scenene er to drømmesekvenser som involverer Perhans store kjærlighet. Etter hvert blir det litt mafiatakter og filmen mister litt av sin sjarm for meg. Men det er nok til å gjøre meg nysgjerrig på Kusturica. Veien videre går til BLACK CAT, WHITE CAT og UNDERGROUND.


No comments: